Algemene voorwaarden particulier

Algemene voorwaarden particulieren

ARTIKEL 1 – BEDRIJFSOMSCHRIJVING

InBalans Limburg, richt zich op coaching, counseling, workshops en training binnen het werkveld van bewustwording, persoonlijke ontwikkeling en verandering, in de meest ruime zin. De cliënt past deze bewustwording en verandering naar eigen keuze al dan niet toe in zijn persoonlijke situaties en deze verandering is in een coachvraag vastgelegd en in het voorstel meegenomen.
InBalans Limburg is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 63425386.

ARTIKEL 2 – DEFINITIES

  • Opdrachtnemer: InBalans Limburg, ingeschreven bij de KVK onder nummer 63425386.
  • Opdrachtgever: de (rechts)persoon die gebruikmaakt van de aangeboden diensten van InBalans Limburg.
  • Begeleider c.q. coach: De persoon die de diensten aanbiedt en/of uitvoert.
  • Cliënt c.q. deelnemer: degene die gebruikt maakt van een van de diensten die de opdrachtnemer aanbiedt.
  • Diensten: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de opdracht, een en ander in de ruimste zin van het woord.
  • Overmacht: niet aan de hulpverlener toe te rekenen oorzaken en redenen die dusdanig ernstig en dringend zijn, dat zij tot gevolg hebben dat van de hulpverlener redelijkerwijs niet kan worden gevergd haar verplichtingen tijdig en naar behoren na te komen.
  • Niet directe cliëntcontacten: verslaglegging en rapportage, verslaglegging voor derden (bijvoorbeeld advocaat, rechtbank, etc.) en ketenpartners (onder andere huisarts, bedrijfsarts etc.), coördinatie en afstemming, intercollegiaal overleg (bij betrokkenheid van meerdere begeleiders bij de cliënt), reisuren. Deze kosten worden bij de cliënt in rekening gebracht op basis van de bestede tijd en tegen het uurtarief van InBalans Limburg.
  • Persoonsgegeven: elk gegeven over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.
  • Verstrekken van persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.
  • Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens. Daaronder wordt in ieder geval verstaan het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwisselen of vernietigen van gegevens.
  • Verzamelen van persoonsgegevens: het verkrijgen van persoonsgegevens.

ARTIKEL 3 – TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE VOORWAARDEN

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij de opdrachtnemer in het kader van zijn beroep diensten aanbiedt of levert. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig wanneer deze schriftelijk tussen cliënt en opdrachtnemer zijn overeengekomen. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van cliënt.

ARTIKEL 4 – AANBIEDING EN OVEREENKOMST

  • Een aanbieding heeft een geldigheidsduur van maximaal 14 dagen, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Aanvaarding van de aanbieding na de genoemde termijn heeft geen bindende voorwaarden voor opdrachtnemer.
  • Een overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de cliënt komt tot stand na een mondelinge of schriftelijke opdracht door de cliënt.
  • Elke overeenkomst tussen cliënt en opdrachtnemer komt tot stand door wederzijds akkoord.
  • De opdrachtnemer bevestigt afspraken aan cliënt per e-mail, via sms of whatsapp.
  • Desgewenst maakt de opdrachtnemer een schriftelijk exemplaar die cliënt voor aanvang van de opdracht getekend retour stuurt of bevestigt per mail.
  • Indien de opdracht tot begeleiding door de cliënt mondeling is verstrekt, dan wel indien de behandelovereenkomst (nog) niet opgesteld dan wel – rechtsgeldig ondertekend – retour is ontvangen, wordt de overeenkomst geacht te zijn tot stand gekomen op het moment dat de hulpverlener op verzoek van cliënt met de behandeling is gestart.
  • Door het ondertekenen van de overeenkomst verklaart de cliënt zich nadrukkelijk akkoord met de Algemene Voorwaarden voor dienstverlening aan particulieren van InBalans Limburg.
  • Alle handelingen en/of diensten die ter uitvoering van de overeenkomst of in aansluiting daarop worden verricht, respectievelijk aangegaan, worden geacht deel uit te maken van de uitvoering hiervan.
  • De cliënt verplicht zich tot de benodigde persoonlijke inzet en tot het nemen van zijn verantwoordelijkheid voor zichzelf.
  • De cliënt verplicht zich tot het betalen van de afgesproken kosten.

ARTIKEL 5 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

  • Opdrachtnemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit. Opdrachtnemer heeft met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst een inspanningsverplichting en kan derhalve niet worden aangesproken vanuit een resultaatsverplichting.
  • Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  • Cliënt zorgt ervoor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de cliënt redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig verstrekt aan opdrachtnemer.
  • Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de cliënt in rekening te brengen.

ARTIKEL 6 – GEHEIMHOUDING

  • Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alles wat is besproken tijdens of in het kader van de coachingsessies en trainingen. In geval van beëindiging van een overeenkomst, om welke reden dan ook, blijven de bedoelde geheimhoudingsplichten in stand.
  • Van de geheimhoudingsplicht mag worden afgeweken als er heldere afspraken over zijn gemaakt, met wederzijds goedvinden.
  • In het geval van dreigend gevaar voor zowel de cliënt als de opdrachtnemer of de samenleving, heeft de opdrachtnemer het recht de geheimhouding te doorbreken en daartoe bevoegde en bestemde instanties inlichten.
  • In het geval dat de wet of een daartoe bevoegde instantie verzoekt om openbaarmaking van gegevens die onder geheimhouding en vertrouwelijke informatie vallen, en de opdrachtnemer zich niet kan beroepen op verschoningsrecht, dan is de opdrachtnemer verplicht aan dit verzoek te voldoen zonder gehouden te kunnen worden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.
  • Door bevestiging van de overeenkomst en deze algemene voorwaarden geeft de cliënt toestemming NAW-gegevens en telefoonnummer te gebruiken voor vastlegging in het klantenbestand van opdrachtnemer voor administratiedoeleinden en het e-mailadres voor communicatie-uitingen.

ARTIKEL 7 – VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS

  • InBalans Limburg verzamelt en verwerkt persoonsgegevens. Dit gebeurt op een transparante, behoorlijke en zorgvuldige wijze en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en deze algemene voorwaarden.
  • De verzameling en verwerking van de persoonsgegevens gebeurt met het doel te beschikken over de gegevens die noodzakelijk zijn voor het realiseren van wettelijke doeleinden alsmede de doeleinden passende bij de begeleiding van de coach en het voeren van beleid en beheer in het kader van deze doeleinden.
  • Persoonsgegevens worden alleen voor de in deze algemene voorwaarden bedoelde doeleinden en op basis van genoemde grondslagen verzameld en worden niet verder.
  • Van de begeleiding wordt een cliëntdossier bijgehouden dat vertrouwelijk wordt behandeld en bewaard volgens de wettelijke normen die hiervoor gelden. Na die tijd vernietigt de begeleider de dossiergegevens. De verplichte bewaarduur is 20 jaar.
  • De cliënt heeft het recht om InBalans Limburg te verzoeken om zijn gegevens eerder dan de verplichte bewaarduur te vernietigen dan wel af te schermen (het vergeetrecht). Binnen drie maanden na het verzoek van de cliënt geeft InBalans Limburg hieraan gehoor, tenzij het bewaren van de gegevens in het belang is voor een ander of de cliënt en/of de wet zich tegen vernietiging verzet.
  • InBalans Limburg mag de persoonsgegevens over de cliënt alleen aan derden verstrekken met voorafgaande toestemming van de cliënt. Een toestemming kan door de cliënt te allen tijde worden ingetrokken. Uitgezonderd van deze toestemming zijn mede-begeleiders, waarnemers en partijen wiens diensten noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de diensten van de begeleider of om te voldoen aan wettelijke plichten.
  • De cliënt heeft het recht om diens dossiergegevens op afspraak in te zien, met uitzondering van informatie die door anderen vertrouwelijk werd gegeven en die met toestemming van de cliënt bij de behandeling werden betrokken.
  • Persoonlijke werkaantekeningen, die de begeleider voor persoonlijk professioneel gebruik nodig heeft, zijn voor de cliënt en anderen niet toegankelijk. Het gaat om indrukken, vermoedens en vragen die bij de hulpverlener leven in aanloop naar een definitieve bevinding. De aantekeningen dienen als geheugensteun voor de eigen gedachtevorming en zijn van tijdelijke aard.
  • De cliënt heeft het recht om diens dossiergegevens over te laten dragen aan een andere zorgaanbieder. Dit recht geldt enkel en uitsluitend voor de persoonsgegevens die de cliënt zelf actief en bewust heeft verstrekt aan de hulpverlener. Het recht op dataportabiliteit geldt niet voor de conclusies, werkdiagnoses, vermoedens of behandelplannen die de begeleider op basis van de door de cliënt verstrekte gegevens vaststelt.
  • Rapportages en verslagleggingen hebben enkel betrekking op de situatie die zich tijdens de begeleiding voordeed en door de begeleider kon worden geregistreerd. De geldigheidsduur is daarmee aan tijd gebonden en beslaat in de regel niet meer dan een kalenderjaar.
  • Dossiergegevens worden uitsluitend als samenvattende rapportage verstrekt aan de cliënt zelf. InBalans Limburg brengt daarvoor een redelijke vergoeding in rekening.
  • De begeleider houdt zich het recht voor om in moverende situaties niet te rapporteren.
  • Cliënt kan de begeleider verzoeken om zaken uit zijn dossier te wijzigen als deze onjuist zijn of als de cliënt het er niet eens mee is. De gegevens in de rapportage, waarvan de cliënt aannemelijk maakt dat ze onjuist zijn, worden door de begeleider gecorrigeerd, aangevuld en/of verwijderd, als ze onvolledig zijn of niet ter zake doen gezien de doelstelling van de rapportage. Dit geldt niet voor bevindingen en conclusies, deze behoren tot de verantwoordelijkheid van de begeleider.
  • Binnen drie maanden na het verzoek van de cliënt geeft de begeleider hieraan gehoor, tenzij het bewaren van de gegevens in het belang is voor een ander of de cliënt en/of de wet zich tegen vernietiging verzet. De begeleider motiveert een eventuele weigering van het verzoek tot vernietiging.

ARTIKEL 8 – INTELLECTUEEL EIGENDOM

Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals werkboeken, opdrachten, e-books, informatieve pdf’s, opnames etc, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de cliënt en mogen niet zonder vooraf gegeven toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht. Wanneer hier wel toestemming voor is gegeven door opdrachtnemer mogen de betreffende stukken worden gedeeld met duidelijke bronvermelding. Het is in geen enkel geval toegestaan materiaal van opdrachtnemer te verkopen aan derden.

ARTIKEL 9 – DUUR EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST

  • De duur van het coachtraject zoals vastgelegd in de overeenkomst tussen opdrachtgever en cliënt, kan ten alle tijden met wederzijds goedvinden door beide partijen worden beëindigd of worden verlengd.
  • De cliënt kan de overeenkomst op eigen initiatief beëindigen. De cliënt brengt zelf de ketenpartners op de hoogte daarvan.
  • De opdrachtnemer heeft het recht de begeleiding onmiddellijk te beëindigen indien sprake is van gewichtige redenen (bijvoorbeeld cliënt zich misdraagt, de begeleider bedreigt of onheus bejegent, gewelddadig isof onder invloed van middelen als alcohol en drugs verkeert).De overeenkomst eindigt automatisch aan het einde van een eventueel overeengekomen duur van de opdracht.
  • Beëindiging van de overeenkomst staat los van de financiële verplichting die nagekomen dient te worden.

ARTIKEL 10 – BETALINGSVOORWAARDEN

  • De cliënt zorgt ervoor dat de factuur van de opdrachtnemer, binnen 14 dagen na datum van de factuur is betaald, zonder opschorting of verrekening.
  • Indien de cliënt het verschuldigde bedrag niet binnen 14 dagen na de factuurdatum heeft betaald, is de cliënt volgens de wet in verzuim. Bij niet-betaling binnen 14 dagen na de factuurdatum kan de hulpverlener de cliënt een betalingsherinnering sturen. Voldoet de cliënt binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering niet aan zijn verplichtingen, dan is de hulpverlener zonder nadere ingebrekestelling gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel door derden te laten uitvoeren. Alle buitengerechtelijke incassokosten verband houdende met de invordering van de gedeclareerde bedragen komen ten laste van de cliënt.
  • Bij betalingsachterstand is InBalans Limburg gerechtigd verdere begeleiding op te schorten, totdat de cliënt aan zijn/haar betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  • Bij eventuele bezwaren aangaande de factuur dient de opdrachtgever dit binnen twee weken na het ontvangen van de factuur schriftelijk kenbaar te maken bij opdrachtnemer.

ARTIKEL 11 – ANNULERINGSVOORWAARDEN

  • Een bericht van verhindering door of namens de cliënt dient de begeleider tijdig, uiterlijk vierentwintig uur voor de betreffende sessie, te bereiken. Bij het afzeggen van een sessie korter dan vierentwintig uur van tevoren, wordt het volledige tarief in rekening gebracht.
  • Wanneer de cliënt niet verschijnt zonder afzeggen, wordt de gemiste sessie volledig in rekening gebracht. Indien de cliënt te laat komt, wordt de duur van de sessie bekort met de betreffende hoeveelheid tijd.
  • Indien de begeleider verhinderd is, zal deze de cliënt tijdig, uiterlijk één uur voor de betreffende sessie, hiervan in kennis stellen. Bij overmacht kan de begeleider niet aansprakelijk worden gesteld voor kosten of andere zaken van de cliënt ten aanzien van de betreffende sessie.

ARTIKEL 12 – OVERMACHT EN WAARNEMING

  • In geval van overmacht en/of langdurige arbeidsongeschiktheid worden de werkzaamheden van de begeleider waargenomen door een collega.
  • Indien de cliënt geen gebruik wenst maken van de begeleiding van de waarnemend collega, dan is de begeleider of diens waarnemer gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden dan wel de uitvoering daarvan zolang op te schorten tot de overmacht veroorzakende omstandigheid zich niet meer voordoet, zonder dat de cliënt rechten kan doen gelden op schadevergoeding van welke aard dan ook.
  • De door de begeleider verrichte prestaties, tot het moment dat de overmacht situatie zich voordoet, dienen door de cliënt gehonoreerd te worden.

ARTIKEL 13 – AANSPRAKELIJKHEID

  • De begeleider zal haar werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van de begeleider kan worden verwacht. Bij de uitvoering van de overeenkomst is er sprake van een inspanningsverplichting.
  • De begeleider geeft op geen enkele wijze een geneeskundige garantie af, nog is zij op enige wijze aansprakelijk voor medische dan wel psychische complicaties, die zich ten tijde dan wel na uitvoering van haar behandeling voordoet, welke niet te wijten zijn aan een zwaarwegende toerekenbare tekortkoming door de begeleider.
  • De begeleider is tegenover de cliënt slechts aansprakelijk voor schade ten gevolge van een ernstige toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst.
  • Indien InBalans Limburg aansprakelijk zou zijn voor door de cliënt geleden schade, is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer jegens cliënt beperkt tot het door de cliënt verschuldigde factuurbedrag.
  • Bij een opdracht met een langere doorlooptijd dan een half jaar, geldt een beperking van de hier bedoelde aansprakelijkheid tot maximaal het bedrag dat de opdrachtnemer in het kader van de desbetreffende overeenkomst over de laatste 6 maanden heeft ontvangen.
  • De opdrachtnemer is niet gehouden tot vergoeding van indirecte schade geleden door de cliënt, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade, gederfde winst en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie.
  • De opdrachtnemer zal bij de inschakeling van niet in haar praktijk werkzame derden (zoals adviseurs, deskundigen of dienstverleners) de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ernstige tekortkomingen jegens de cliënt of voor eventuele fouten of tekortkomingen van deze derden. In zo’n geval is de opdrachtnemer verplicht de ingeschakelde derden zelf aansprakelijk te stellen en eventueel geleden schade op deze derden te verhalen.
  • De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor door de cliënt geleden schade, van welke aard ook, indien de begeleider bij de uitvoering van de overeenkomst is uitgegaan van door cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor de begeleider duidelijk kenbaar was of behoorde te zijn.
  • De opdrachtnemer ofwel door haar in te schakelen coaches of derden, die belast worden met de begeleiding van cliënten, zullen geen middelen, methoden, technieken of instructies geven of gebruiken of situaties laten ontstaan die het vermogen van de cliënt beperken of nadelig beïnvloeden bij het waarnemen, analyseren en beoordelen van voor de cliënt dreigend letsel, in welke vorm dan ook. Indien de cliënt enig letsel zou oplopen, is de opdrachtnemer c.q. door haar in te schakelen coaches of derden, daarvoor op generlei wijze aansprakelijk.
  • De cliënt vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken (zoals schades en rechtsvorderingen) van derde(n) die met de uitvoering van de overeenkomst tussen de cliënt en de opdrachtnemer samenhangen, tenzij het betreft aanspraken ten gevolge van ernstige tekortkomingen van begeleider.
  • Indien de cliënt een eventuele vordering jegens de opdrachtnemer niet binnen 1 jaar na het ontdekken van de schade in rechte aanhangig heeft gemaakt, komt deze rechtsvordering na het verstrijken van het jaar te vervallen.
  • Indien en voor zover de opdrachtnemer een hiertoe strekkende verzekering mocht hebben afgesloten, zal de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer jegens cliënt in plaats van het hiervoor in dit artikel bepaalde geregeerd worden door en gelimiteerd zijn tot de in de betreffende polis vermelde voorwaarden respectievelijk bedragen, zulks onder opschortende voorwaarde dat door verzekeraar(s) dekking aan de hulpverlener word(t)(en) verleend.

ARTIKEL 14 – KLACHTENPROCEDURE

  • In geval van een klacht treedt de cliënt eerst in overleg met de opdrachtnemer om de klacht in goed overleg te verhelpen.
  • Opdrachtnemer doet uiteraard alle moeite doen om samen met cliënt het probleem op te lossen. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan wordt er een onafhankelijke derde ingeschakeld.
  • Die derde partij kan een gezamenlijk te kiezen mediator zijn. De uitspraak van de derde is dan bindend.
  • Klachten worden geregistreerd en drie jaar bewaard. Bij geschillen geldt dat op alle overeenkomsten en rechtshandelingen tussen de cliënt en de opdrachtnemer het Nederlands recht van toepassing is.

ARTIKEL 15 – WIJZIGINGEN ALGEMENE VOORWAARDEN

InBalans Limburg behoudt zich het recht om haar algemene voorwaarden te wijzigen. Voor nieuwe cliënten geldt de meest actuele versie van de algemene voorwaarden. Wijzigingen van de algemene voorwaarden worden effectief één maand na aankondiging hiervan aan lopende cliënten doorgegeven.

 

Vastgesteld te Voerendaal op 8 mei 2023, laatst gewijzigd op 8 mei 2023.